Onze website wordt geüpdate en is nog in bewerking

info@stichtingcrowdience.nl

Interview burgerwetenschap

Onze bestuursvoorzitter werd geïnterviewd over burgerwetenschap en haar ervaringen hiermee door Health~Holland GROZ.

Health (Health~Holland) heeft het GROZ-initiatief gelanceerd, in samenwerking met partners waaronder ZonMw en Samenwerkende Gezondheidsfondsen. Gesteund door VWS heeft dit initiatief als doel de kanteling van de zorg.

De naam ‘GROZ’ is een anagram van het woord ZORG om deze kanteling weer te geven. Niet langer staat de Z van Ziekte vooraan, maar juist de G van Gezondheid. Binnen GROZ slaan burgers, overheid, zorginstellingen, kennisinstellingen, zorgverzekeraars, en ondernemers de handen ineen, zowel op lokaal als nationaal niveau. Gezamenlijk wordt er gewerkt aan concrete zorgvernieuwingen, met als doel vitaal functionerende burgers in een gezonde economie. Hierbij staat de behoefte van de burgers (ook in hun rol van patiënt) centraal. Steeds vaker nemen burgers het heft in eigen hand op het gebied van hun gezondheid en omgeving.

Elk burgerinitiatief heeft een eigen verhaal. Door deze met elkaar te delen kunnen anderen hier weer van leren en inspiratie uit halen. GROZ interviewde daarom onze bestuursvoorzitter over Stichting Crowdience en Ik onderzoek mee over burgerwetenschap.

Kirsten: “Er zijn verschillende vormen en gradaties van participatie en burgerwetenschap, en niet is goed of fout. De waarde van burgerwetenschap zit vooral in de aansluiting op de behoefte van mensen en hen de ruimte geven om dat kenbaar te maken. Door op de toegankelijkheid te letten, maak je echt ruimte voor iedereen om mee te doen.

Lees via deze link het hele interview op de website van Health~Holland GROZ.