Healthy Brain Study

Op sommige dagen voel je je gelukkiger en ben je efficiënter dan op andere dagen. Hoe komt dat en wat voor invloed heeft dat op wat je voelt, denkt en doet?

Hoe meer we weten over het brein, hoe meer vragen we kunnen beantwoorden over ons dagelijks functioneren.

Iedereen wil zo lang mogelijk fit blijven. We weten dat goede voeding, voldoende beweging en ontspanning daarvoor belangrijk zijn. Ook weten we dat onze hersenen een grote rol spelen in het fit blijven. We weten alleen niet hoe dit allemaal met elkaar te maken heeft. Om dit te onderzoeken verzamelt de Healthy Brain Study de gegevens van 1000 dertigers. Bij dertigers zijn de hersenen volgroeid, maar nog niet verouderd. Bovendien maken dertigers veel levensgebeurtenissen mee die invloed hebben op hoe ze zich voelen. Denk aan het kopen van een huis, het krijgen van kinderen of het wisselen van werk.

In ‘Ik onderzoek mee’ kun je aangeven welke onderzoeksvragen de onderzoekers volgens jou moeten uitwerken.

Waarom kies je voor een broodje hamburger, en niet voor een salade? Hoe beïnvloedt wat je eet je humeur en je besluit om een nieuwe auto te kopen? Welke invloed heeft veel zitten en weinig slapen op de manier waarop je met stress omgaat? Waarom koop je een huis en hoe beslis je in welke straat je gaat wonen? Voel jij je beter in een relatie of juist alleen? Wat bepaalt of jij je gelukkig voelt? Kortom, waarom doen mensen wat ze doen? Bij dit soort vragen speelt het brein een grote rol.

Deelnemers kunnen tijdens het onderzoek ideeën krijgen die gebruikt kunnen worden als onderzoeksvragen. Deze onderzoeksideeën kunnen ze vanaf 4 juni 2020 delen in Crowdience. Tegelijkertijd kunnen ze bij onderzoeksideeën van andere deelnemers aangeven in hoeverre zij ze (ook) belangrijk vinden of niet. Op deze manier komen de onderzoeksideeën niet alleen vanuit de wetenschap, maar kunnen deelnemers ook zelf aangeven wat ze belangrijk vinden.

Tijdens het webinar van woensdag 3 juni 2020 werd Crowdience gepresenteerd aan de deelnemers.

Het eerste onderwerp waar onderzoeksvragen over verzameld worden, is ‘Thuismetingen’. Voor dit onderwerp moet een wachtwoord ingevoerd worden om mee te doen. Elke maand komt een nieuw onderwerp online. Een aantal van deze onderwerpen is openbaar, zodat iedereen (en niet alleen deelnemers) kan meedenken!

Klik hier voor meer informatie over de Healthy Brain Study.

Om je aan te melden kan je hier klikken.