Crowdience als ‘Lean Startup’

Bij de Lean Startup methode ga je de markt al op voordat je product al helemaal uitgedacht is. Spannend!

Jonge ondernemers ((PhD)studenten, postdocs en alumni) van de Nijmeegse campus (HAN, RadboudUMC en Universiteit) kunnen ondersteuning krijgen via het ‘Improve programma’ van Mercator Launch. Stichting Crowdience is als een startup van de Radboud Universiteit één van de deelnemers die ondersteuning krijgt om te werken aan een gezonde en duurzame stichting.

Samen met andere ondernemers uit Nijmegen leren we hoe we onze ideeën en dromen werkelijkheid kunnen maken. En vooral ook hoe we ze kunnen onderhouden en verder ontwikkelen. Het Improve Programma is onder andere gebaseerd op de Lean Startup Methode. Bij Lean Startup ga je al de markt op voordat je product of dienst helemaal uitgedacht is. Spannend!

Aan de hand van praktijkvoorbeelden en onder begeleiding van 3 coaches werken we aan onze ‘Golden Circle’ (Why, How, What van Simon Sinek), maken we een business model canvas, een financieel plan en voeren we verkennend onderzoek uit naar wat de behoeften zijn van eindgebruikers. In het geval van Crowdience zijn de eindgebruikers de burgers én de onderzoekers die het platform gebruiken.

Crowdience heeft als doel om alle burgers te betrekken en dat kan nu nog niet… Teksten zijn bijvoorbeeld te ingewikkeld en de gebruiksvriendelijkheid van het platform kan echt wel beter! En ook voor de onderzoekers is het aan de achterkant van het platform niet altijd handig werken. Hier gaan we dus hard mee aan de slag de komende tijd!